رپورتاژ

علت استارت نخوردن خودرو در هوای سرد چیست؟

استارت نخوردن خودرو در هوای سرد یکی از رایج‌ترین مشکلات فصلی است که بسیاری از رانندگان در فصل زمستان با آن مواجه می‌شوند. حتی خودروهای نسبتاً جدید نیز گاهی در روزهای یخبندان از کار می‌افتند و راننده را با دردسر مواجه می‌کنند. اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا با کاهش دمای هوا، خودرویی که دیروز بدون مشکل روشن می‌شد، امروز به هیچ طریقی استارت نمی‌خورد؟

استارت نخوردن خودرو در هوای سرد یکی از رایج‌ترین مشکلات فصلی است که بسیاری از رانندگان در فصل زمستان با آن مواجه می‌شوند. حتی خودروهای نسبتاً جدید نیز گاهی در روزهای یخبندان از کار می‌افتند و راننده را با دردسر مواجه می‌کنند. اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا با کاهش دمای هوا، خودرویی که دیروز بدون مشکل روشن می‌شد، امروز به هیچ طریقی استارت نمی‌خورد؟ 

مهمترین دلایل استارت نخوردن خودرو در هوای سرد

استارت نخوردن خودرو در هوای سرد، موضوعی است که بسیاری از رانندگان در فصل‌های سرد سال با آن مواجه می‌شوند. در این شرایط، دماهای پایین می‌توانند تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد خودرو داشته باشند. از باتری گرفته تا روغن موتور و سیستم سوخت‌رسانی، همه این عوامل می‌توانند در شرایط سرد تحت تأثیر قرار گیرند و باعث ایجاد مشکلاتی در استارت خودرو شوند. در ادامه، با توجه به نظرات تکنسین های تعمیرگاه جیلی غرب تهران ،  به بررسی علل و راهکارهای ممکن برای حل این مشکل خواهیم پرداخت.

علت استارت نخوردن خودرو در هوای سرد چیست؟

 

۱. باتری خودرو؛ اولین متهم در هوای سرد

یکی از اصلی‌ترین دلایل استارت نخوردن خودرو در هوای سرد، ضعیف شدن عملکرد باتری است. باتری‌ها برای تأمین انرژی الکتریکی به واکنش‌های شیمیایی متکی هستند. در دمای پایین، سرعت این واکنش‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه توانایی باتری برای تولید جریان کافی کم می‌شود.

در واقع، یک باتری که در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد عملکرد مناسبی دارد، در دمای صفر درجه ممکن است تنها ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود را ارائه دهد. اگر عمر باتری بیشتر از دو یا سه سال باشد، این افت عملکرد می‌تواند باعث شود خودرو اصلاً روشن نشود. 

باتری‌های ضعیف در هوای سرد معمولاً با علائمی مانند کند چرخیدن استارت، کم‌نور شدن چراغ‌های داشبورد هنگام استارت‌زدن و صدای تیک تیک هنگام زدن سوییچ خود را نشان می‌دهند.

۲. روغن موتور سفت‌شده؛ مقاومت در برابر حرکت پیستون‌ها

در دمای پایین، روغن موتور غلیظ‌تر و سفت‌تر می‌شود. این اتفاق باعث افزایش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور شده و در نتیجه، موتور برای روشن شدن به نیروی بیشتری نیاز دارد. اگر روغن موتور شما استاندارد مناسبی برای هوای سرد نداشته باشد (مثلاً ویسکوزیته بالا داشته باشد)، موتور به سختی می‌چرخد و باتری باید تلاش بیشتری برای راه‌اندازی آن انجام دهد.

برای مناطق سردسیر، استفاده از روغن‌های چند درجه‌ای با ویسکوزیته پایین در حالت سرد مانند 5W-30 یا 0W-20 توصیه می‌شود. این نوع روغن‌ها روان‌ترند و کمک می‌کنند موتور راحت‌تر استارت بخورد.

۳. سوخت‌رسانی ناقص؛ افت عملکرد انژکتورها یا پمپ بنزین

در هوای سرد، سیستم سوخت‌رسانی نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. یکی از دلایل رایج، یخ‌زدگی در لوله‌های سوخت یا داخل باک است، به‌ویژه اگر سطح بنزین پایین باشد. بخار آب داخل باک می‌تواند متراکم شده و به صورت یخ در بیاید، که در نتیجه مسیر سوخت را مسدود می‌کند.

همچنین، در بعضی از خودروهای انژکتوری، انژکتورها به دلیل جرم‌گرفتگی یا مشکل در سنسورهای مربوطه، در شرایط سرد عملکرد خوبی ندارند. پمپ بنزین ضعیف نیز در این وضعیت نمی‌تواند فشار کافی را ایجاد کند.

۴. شمع‌های فرسوده یا سردی بیش از حد موتور

شمع‌های موتور مسئول ایجاد جرقه برای احتراق سوخت هستند. اگر شمع‌ها فرسوده باشند یا به درستی کار نکنند، ممکن است جرقه به اندازه کافی قوی نباشد تا مخلوط هوا و بنزین را مشتعل کند. در هوای سرد، این مسئله شدیدتر می‌شود چون مخلوط هوا-سوخت در این شرایط به سختی مشتعل می‌شود و جرقه ضعیف قادر به راه‌اندازی موتور نخواهد بود.

از سوی دیگر، در خودروهایی که از سیستم گرم‌کن اولیه مانند "گرم‌کن ورودی هوا" یا "شمع پیش‌گرم" در موتورهای دیزلی استفاده می‌کنند، خرابی این سیستم‌ها می‌تواند مانع روشن شدن خودرو در سرمای شدید شود.

۵. اختلال در استارت یا دینام

اگر استارت یا دینام به درستی عمل نکند، روشن شدن خودرو ممکن است با مشکل مواجه شود، به‌خصوص در روزهای سرد که همه قطعات تحت فشار بیشتری قرار دارند. دینام ضعیف نمی‌تواند باتری را به‌خوبی شارژ کند و استارت فرسوده در هوای سرد دچار افت توان می‌شود.

در برخی موارد، خود استارت در هوای سرد گیر می‌کند و باید ضربه‌ای سبک به آن وارد شود یا تعویض گردد.

۶. یخ‌زدگی قطعات حیاتی و مسیر هوا

هوای سرد می‌تواند باعث یخ‌زدگی دریچه گاز، فیلتر هوا، ورودی هوا یا سنسورها شود. اگر این مسیرها بسته یا نیمه‌بسته شوند، میزان هوای مورد نیاز برای احتراق تأمین نمی‌شود و خودرو روشن نمی‌شود.

در موارد نادر، حتی سنسورهای موقعیت دریچه گاز یا سنسور دمای هوا می‌توانند در اثر رطوبت و یخ‌زدگی اطلاعات غلطی به ECU (واحد کنترل موتور) بدهند، که باعث اختلال در تزریق سوخت یا تنظیم زمان جرقه می‌شود.

۷. بنزین بی‌کیفیت یا رقیق ‌شده

در بعضی مناطق، به‌ویژه در زمستان، کیفیت پایین بنزین به مشکل بزرگی تبدیل می‌شود. وجود ناخالصی، رقیق‌سازی با مواد دیگر یا حتی وجود آب در بنزین می‌تواند مانع احتراق مناسب شده و مانع روشن شدن موتور شود.

آب درون سوخت، به‌ویژه در سرما، می‌تواند یخ بزند و باعث مسدود شدن انژکتورها و مسیر سوخت شود. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است باک بنزین در فصل سرد همیشه حداقل نیمه‌پر باشد و از سوخت‌های معتبر استفاده شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از استارت نخوردن خودرو در هوای سرد

اگرچه بسیاری از دلایل استارت نخوردن خودرو در هوای سرد به عوامل فنی برمی‌گردند، اما با رعایت چند نکته ساده می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد . کارشناسان تعمیرگاه چانگان غرب تهران برای جلوگیری از استارت نخوردن خودرو در هوای سرد ، نکات زیر را توصیه می کنند : 

•    استفاده از کاور یا چادر ضدسرما برای موتور

•    روشن کردن خودرو هر چند روز یک‌بار، حتی در صورت استفاده‌ نکردن

•    بررسی باتری و شارژ آن پیش از شروع فصل سرد

•    استفاده از روغن موتور مناسب با فصل

•    پر نگه داشتن باک بنزین

•    انجام سرویس کامل انژکتورها و شمع‌ها در پاییز

همچنین نصب گرم‌کن باتری یا گرم‌کن روغن (در مناطق خیلی سرد) می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

کارشناسان تعمیرگاه جک توصیه می کنند ، با انجام سرویس‌های دوره‌ای مناسب، استفاده از تجهیزات استاندارد فصلی و توجه به عملکرد خودرو در روزهای سرد، می‌توان زمستان را بدون دغدغه استارت نزدن ماشین پشت سر گذاشت. این موضوع به ‌ویژه برای رانندگان خودروهای چینی و مدل‌های قدیمی اهمیت بیشتری دارد.

 

کدخبر: 177537

ارسال نظر