ضدحال مجلس به ایران‌خودرو و سایپا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به کاهش تولید خودرو گفت مصوبه شورای رقابت که قیمت‌گذاری را برعهده خودروسازان می‌گذارذ، پر از ایراد است.

ضدحال مجلس به ایران‌خودرو و سایپا

طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه گفت وگوی خبری با اشاره به وضعیت کلی تولید خودرو در کشور اظهار داشت: وضعیت خودرو از لحاظ تولید، قیمت، حکمرانی و مالکیت با مشکلات جدی مواجه است. اگر نموداری از پارامترهای مختلف در نظر بگیریم، همه این شاخص‌ها رو به پایین هستند.

وی افزود: در بحث واردات با وجود رشد نسبی در ۵–۶ ماه اخیر، این افزایش ناشی از ثبت سفارش‌های سال‌های قبل است و اثر ثبت سفارش‌های جدید چند ماه بعد مشخص می‌شود. تولید داخل نیز به شدت کاهش یافته و نسبت به برنامه اعلام شده در دولت قبلی قابل مقایسه نیست.

وی درباره مهم‌ترین دلیل کاهش تولید، گفت: نقدینگی می‌تواند عاملی باشد، اما مهم‌ترین اتفاق مربوط به ایران خودرو در اسفند ماه گذشته است که دولت هیچ گونه تنظیم‌گری در آنجا ندارد و معادلات را به هم زده است.

بحران قیمت‌گذاری خودرو

طاهری وضعیت فعلی را نتیجه تصمیمات گذشته و نقش نهادهای مختلف دانست و عنوان کرد: «از سال ۱۴۰۰ به قبل شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین می‌کرد، اما از آن سال به بعد ستاد تنظیم به وزارت صمت محول شد و وزارت صمت مسئولیت قیمت‌گذاری را برعهده گرفت. با این حال، تجربه خوبی حاصل نشد و در نهایت دوباره شورای رقابت مسئول شد و سازمان حمایت قیمت‌ها را بررسی و وزارت صمت ابلاغ می‌کند.»

وی درباره مشکلات جدید گفت: «آخرین مصوبه شورای رقابت به خودروسازان اجازه داده قیمت‌های خود را اعلام کنند و سازمان حمایت فقط در صورت گرانفروشی ورود پیدا کند، اما این مصوبه بسیار پر ایراد است. هیچ زمان‌بندی واقعی برای بررسی قیمت‌ها وجود ندارد و امکان اجرای دقیق آن تقریبا غیرممکن است.»

طاهری به نیاز واقعی بازار و اهمیت خودروهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: «تولید خودروهای اقتصادی کاهش یافته و نیاز واقعی جامعه کمتر دیده می‌شود. نیاز ما حداقل یک و نیم میلیون دستگاه است و سه–چهار سال تولید نصف شده، واردات نداشتیم و بنابراین حذف خودروهای اقتصادی منطق اقتصادی ندارد.»

 وی تصریح کرد: قیمت خودرو باید واقعی باشد، زیان‌ده نباشد و به توسعه و تحقیق و توسعه (R&D) کمک کند. نباید کیفیت پایین خودرو باعث کاهش قیمت شود و نباید زیان‌های پنهان وجود داشته باشد.

 طاهری درباره تجربه چند ماهه خصوصی‌سازی ایران خودرو گفت: «کاملا مخالف خصوصی‌سازی هستم، مگر اینکه عکس آن ثابت شود.»

وی افزود: تولید ایران خودرو در چهار ماهه اخیر کاهش داشته است، با اینکه ارز بیشتری دریافت کرده‌اند. در مقابل، سایپا هم تولیدش پایین آمده و تجربه خصوصی‌سازی تاکنون موفق نبوده است. 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره نقش وزارت صمت و حکمرانی خودرو گفت: حکمرانی خوبی در صنعت خودرو در چند ماه اخیر دیده نمی‌شود. وزارت صمت و معاونت‌های مرتبط باید به شکل متمرکز مسائل خودرو را دنبال کنند. ارزش واقعی شرکت‌ها و زنجیره قطعه‌سازی در خصوصی‌سازی دیده نمی‌شود و اگر دولت قصد متمرکز شدن دارد، باید حکمرانی و مدیریت خود را اصلاح کند.

منبع: تسنیم
کدخبر: 181996

ارسال نظر