اسنپ و تپسی ادغام می شوند؟چه اتفاقی در انتظار تاکسی های اینترنتی است؟
عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به چالشهای موجود در سامانههای تاکسی اینترنتی بر ضرورت نظارت و سیاستگذاری ملی تاکید کرد و خواستار مدیریت یکپارچه ملی برای این پلتفرمها شد.

چه اتفاقی در انتظار اسنپ و تپسی است؟ اسنپ و تپسی ادغام می شوند؟ مدتهاست که پایتختنشینان با چالشهای متعددی در خصوص تاکسیهای اینترنتی روبهرو هستند، این مشکلات از افزایش غیرمنطقی قیمتها به ویژه در ساعات شلوغ یا شرایط خاص مانند روزهای بارانی گرفته تا عدم پذیرش درخواست توسط رانندگان، تاخیر در رسیدن خودرو و رفتار نامناسب برخی رانندگان را شامل میشود؛ همچنین حذف گزینههایی مانند عجله دارم منجر به کاهش دسترسی به خدمات در مواقع ضروری شده و برخی از مسافران از شفاف نبودن هزینهها یا اخذ کرایه خارج از نرخ تعیین شده شکایت دارند.
تاکسیهای اینترنتی در ایران از اوایل دهه ۱۳۹۰ شمسی به تدریج وارد ناوگان حملونقل شهری کشور و به ویژه پایتخت شدند. بر اساس اطلاعات موجود؛ اسنپ به عنوان اولین و بزرگترین تاکسی اینترنتی ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ در تهران آغاز کرد و گفته میشود که سبب تحولی در سیستم حملونقل هوشمند شده است.پس از آن تپسی، تاکسییوز، توربوتاکسی و تیکاپ از پلتفرمهای پیشرو است که با ارائه خدمات متنوع از جمله درخواست خودرو و پیک به ناوگان حملونقل شهری پیوستند.به گفته مسوولان شهری؛ این سرویسها با هدف رفع مشکلات روشهای سنتی مانند نبود ماشین، تماس تلفنی و پُر بودن تاکسیها توسعه یافته و امروزه به بخشی جداییناپذیر از زندگی شهری شهروندان تبدیل شده است
عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با اشاره به چالشهای موجود در سامانههای تاکسی اینترنتی بر ضرورت نظارت و سیاستگذاری ملی تاکید کرد و خواستار مدیریت یکپارچه ملی برای این پلتفرمها شد.علیاصغر قائمی اظهار کرد: با توجه به گستردگی فعالیت تاکسیهای اینترنتی در سطح کشور، به نظر میرسد ضروری است تا وزارت کشور بهعنوان متولی اصلی، مدیریت یکپارچهای را بر این سامانههای اینترنتی در پایتخت اعمال کند.
وی با بیان اینکه نبود نظارت مرکزی موجب ناهماهنگی در خدماترسانی این نوع وسایل حمل و نقل عمومی شده است، ادامه داد: اکنون هر شهر به صورت مستقل با این پلتفرمها برخورد میکند که این رویکرد نیازمند بازنگری اساسی است.
قائمی با اشاره به لزوم تعیین سازوکارهای مشخص برای نرخگذاری این تاکسیها هم گفت: شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی یک نرخ پایه مشخصی را بر اساس یک مدل مشخص به مسافران پیشنهاد میدهند که آیا این مدل درست است یا غلط موضوع بحث ما نیست، اما به نظر میرسد باید دولت به ویژه وزارت کشور فکری اساسی برای این موضوع داشته باشد تا این مساله به چالشی بین مردم و رانندگان اینترنتی تبدیل نشود.
وی در ادامه افزود: معتقدم تاکسیهای اینترنتی در شرایط خاص مانند اوج ترافیک سنگین یا شرایط جوی نامساعد باید در چارچوب مشخص و یکپارچهای مدیریت شوند.
مدیریت یکپارچه ملی برای تاکسیهای اینترنتی تهران اجرا میشود؟
قائمی با بیان اینکه حدود ۱۳۰۰ شهر در کشور وجود دارد، گفت: نمیتوان پذیرفت که در هر شهری از تهران تا شیراز و از مشهد تا اصفهان و یا در دیگر شهرها؛ شهرداری مدعی نظارت بر تاکسیهای اینترنتی شود. قاعده آن است که وزارت کشور از طریق شهرداریها ورود کند و با همکاری شرکتهای اینترنتی، موضوعاتی چون شیوه محاسبه نرخ در ساعات اوج سفر، وضعیت ترافیکی، بارندگی، لغزندگی و شرایط اقلیمی تعیین تکلیف شود.
این عضو شورای شهر تهران از وزارت کشور خواست تا هرچه سریعتر برای ساماندهی این موضوع وارد عمل شود.
منبع : ایرنا
ارسال نظر