بنزین ۵ هزار تومان می شود؟ماجرای کم شدن کارت سوخت آزاد در پمپ‌بنزین‌ها

سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور با اشاره به محدود بودن سهمیه و دفعات استفاده از کارت سوخت آزاد در پمپ بنزین‌ها توصیه کرد مردم از کارت سوخت شخصی‌شان استفاده کنند

بنزین ۵ هزار تومان می شود؟ماجرای کم شدن کارت سوخت آزاد در پمپ‌بنزین‌ها

سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور با اشاره به محدود بودن سهمیه و دفعات استفاده از کارت سوخت آزاد در پمپ بنزین‌ها توصیه کرد مردم از کارت سوخت شخصی‌شان استفاده کنند. در عین حال در ماه‌های اخیر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف درباره احتمال اصلاح قیمت بنزین، این موضوع اساسی را بار دیگر به صدر خبرهای اقتصادی و سیاسی کشور بازگردانده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره زمان و میزان افزایش نرخ سوخت، موجی از واکنش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت را میان مردم، کارشناسان و نمایندگان مجلس برانگیخته است. در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت چهاردهم چندین سناریو برای بازنگری در نظام قیمتی بنزین در دست بررسی دارد؛ سناریوهایی که هدف آنها کنترل مصرف، جبران ناترازی انرژی و حرکت به سوی توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها عنوان شده است.

به گزارش عرشه آنلاین، حمید رسایی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در صفحه شخصی خود با انتشار تصویری از مصوبه‌ای هیئت دولت، از تصمیم جدید دولت برای افزایش هزینه‌های مرتبط با سوخت بنزین خبر داد.نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نوشت: در حالی که اعضای دولت همواره افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کنند،بر اساس این مصوبه، هزینه حمل سوخت تا جایگاه‌ها و حق‌العمل جایگاه‌داران به قیمت بنزین افزوده خواهد شد

وی تاکید کرد که با اجرای این مصوبه، قیمت بنزین از هزار و ۵۰۰ تومان به حدود پنج هزار ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

بر اساس برآورد کارشناسان، با در نظر گرفتن میانگین تورم سالانه ۴۰ درصد طی سال‌های گذشته، مجموع تورم این بازه به حدود ۲۴۰ درصد رسیده است. بر همین اساس، قیمت بنزین که پیش‌تر ۱۵۰۰ تومان بود، اکنون حدود ۵۰۰۰ تومان خواهد بود تا متناسب با تورم تعدیل شود.

همچنین نرخ آزاد بنزین که پیش‌تر ۳۰۰۰ تومان بود، در صورت محاسبه با همین معیار تورمی، به حدود ۱۰ هزار تومان نزدیک می‌شود. این محاسبات باعث شده است که افزایش قیمت به این سطوح، یکی از سناریوهای جدی مورد بحث در دولت و مجلس باشد.

زمان دقیق افزایش قیمت بنزین

با نزدیک شدن به ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۵، افزایش قیمت بنزین به‌عنوان یک تصمیم اقتصادی اجتناب‌ناپذیر بار دیگر در صدر تصمیمات دولت قرار گرفته است. تجربه اصلاح قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ نشان داده است که اجرای اینگونه تصمیمات بدون اطلاع‌رسانی شفاف و گفت‌وگو با مردم می‌تواند با واکنش‌های اجتماعی و چالش‌های اقتصادی همراه شود. از این رو، انتظار می‌رود دولت پزشکیان با برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت کارشناسان، این تصمیم مهم را به گونه‌ای پیش ببرد که هم عدالت اجتماعی رعایت شود و هم آثار تورمی و فشار بر خانوارها به حداقل برسد. حالا که به زمان تدوین بودجه ۱۴۰۵ نزدیک می‌شویم، این تصمیم اهمیت بیشتری یافته و مسیر نهایی آن در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.

ماجرای کم شدن کارت سوخت آزاد در پمپ‌بنزین‌ها چیست؟

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور درباره وضعیت کارت سوخت آزاد در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت اظهار داشت: تعداد و شارژ کارت آزاد جایگاه‌های سوخت دارای محدودیت است و اگر  اکثریت بخواهند از این کارت‌ها استفاده کنند تا قبل از ظهر هر روز شارژ کارت به اتمام می رسد. هر کارت جایگاه ۶۰۰۰ لیتر روزانه سهمیه دارد و می تواند تا ۲۵۵ بار استفاده شود.

چالش عدم استفاده از کارت سوخت شخصی

کارت‌های آزاد برای افرادیست که به هر دلیل کارت سوخت ندارند یا مازاد مصرف دارند و در اینصورت تعداد کارتها و میزان سهمیه آن نیز بسیار بیشتر از نیاز این دسته افراد است، ولی چون برخی از کسانی که کارت سوخت دارند و از بخش ۱۰۰ لیتری آزاد کارت خودشان استفاده نمی کنند و پس از اتمام سهمیه ۱۵۰۰ تومانی سعی بر استفاده از کارت جایگاه می کنند؛  توزیع بنزین با مشکلاتی همراه است.

نواز ادامه داد: هم اکنون با توجه به تعداد سکو، میزان فروش، موقعیت جغرافیایی جایگاه در استانهای مختلف ممکن است تعداد کارتهای اضطرار تفاوت داشته باشد.  کمترین تعداد کارتها در استانهای مرزی و بیشترین تعداد کارت در استان تهران وجود دارد.

وی تاکید کرد: سعی بر این است که هر جایگاه حداقل یک کارت آزاد داشته باشد ولی گزارش‌ها نشان می‌دهد متاسفانه میزان تقاضای استفاده از این کارت.ها بالاست و کارکنان جایگاه‌ها با مشکلات روبرو هستند و مدیریت برای کارکنان جایگاه‌ها سخت و خسته کننده شده است.

سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور گفت: طی بیش از دو سال گذشته پیگیر ایجاد مشوق برای ترغیب مردم جهت استفاده از کارت سوخت شخصی بودیم تا روش‌های سلبی و محدودیت آفرین کمتر شود ولی تاکنون به نتیجه نرسیدیم و وضعیت فعلی مطلوب جایگاه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه میزان شارژ سهمیه کارت سوخت جایگاه روزانه ۶۰۰۰ لیتر و تعداد دفعات استفاده از آن ۲۵۵ بار است، توضیح داد: مسئولین ایجاد محدودیت برای کارت‌های آزاد جایگاه‌ها را به دلیل مدیریت و پایش توزیع سوخت، جلوگیری از قاچاق و جمع آوری داده های آماری مصرف جهت استفاده در توزیع دقیق خصوصا در زمان‌های اوج مصرف بنزین انجام میدهند.

راهکار کوتاه شدن صف بنزین

رضانواز ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین راه حل اینست که مردم در هر دو بخش سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و ۳۰۰۰ تومانی از کارت خودشان استفاده کنند تا شاهد کاهش تقاضا برای استفاده از کارت اضطرار، کاهش صف‌ها و معطلی‌ها و سایر مشکلات در امر توزیع بنزین باشیم. 

وی در پایان با اشاره به برخی مشکلات گفت: وقتی که میزان تقاضا برای استفاده از کارت آزاد بیشتر می‌شود شارژ آن زودتر به اتمام می‌رسد و مردم در مراجعه به جایگاه‌ها با جمله " کارت آزاد نداریم" مواجه می‌شوند

کدخبر: 186606

ارسال نظر