جنگنده یاک ۱۳۰ روسی به ایران آمد+آشیانههای ایران چشمانتظار سوخو ۳۵ +فیلم
جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) وارد ایران شده و تصاویر نشان میدهد که این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.
جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) وارد ایران شده و تصاویر نشان میدهد که این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.چند روزی است که در شبکههای اجتماعی، بار دیگر جنگنده دو منظوره آموزشی – رزمی یاک ۱۳۰ مورد توجه قرار گرفته است. علت این توجه، انتشار اخباری مبنی بر پرواز هواپیماهای ترابری سنگین روسی به ایران طی روزهای گذشته، انتشار تصاویری مبنی بر حضور یاکهای جدید در پایگاههای شکاری ایران و داغ شدن دوباره موضوع خرید جنگندههای سوخو - ۳۵ است.یاک – ۱۳۰ یک جت آموزشی و جنگنده سبک محسوب میشود که هدف اصلی آن، آموزش و آمادگی خلبانان ایرانی برای پرواز با جنگندههای نسل چهارم سوخو -۳۵ است. مهرماه گذشته برخی رسانه مدعی شدند که ایران طرحی ۶ میلیارد یورویی برای خرید ۴۸ فروند سوخو – ۳۵ به مسکو ارائه داده است.
یاک ۱۳۰ یک هواپیمای پیشرفته آموزشی-رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده و قادر است نیاز آموزشی خلبانان نیروهای هوایی ارتش به آشنایی و فراگیری پرواز با جنگندههای نسل ۴ را برآورده کند. این هواپیما بنا به سفارش ارتش روسیه برای جایگزینی با جت آموزشی ال ۳۹ طراحی شده و قابلیتهای پرواز با هواپیماهای نسل ۴++ مانند سوخو ۳۵ و نسل ۵ مانند سوخو ۵۷ را فراهم میکند.
این هواپیما از سال ۲۰۱۱ رسما وارد خدمت شده و علاوه بر ارتش روسیه کشورهایی نظیر الجزایر،ویتنام، بنگلادش،بلاروس،میانمار و سوریه این هواپیما را سفارش داده و یا بکارگیری کردهاند.
یاک 130 هواپیمایی دو سرنشینه با بدنهای از جنس آلومینیوم و کامپوزیت است که قادر است علاوه بر ماموریتهای آموزشی در نقش یک جنگنده پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) نیز به ایفای نقش بپردازد. این هواپیما قادر است تا 3 تن انواع مهمات با خود حمل کند و برای این منظور دارای 10 جایگاه حمل تسلیحات در زیر بدنه و بالها و نوک بالها است.
این هواپیما فاقد توپ30 میلیمتری داخلی است اما میتواند یک غلاف خارجی توپ 23 را در زیر بالخود حمل کند. علاوه بر این یاک 130 میتواند انواع تسلیحات معمولی و هدایت شونده شامل بمبهای 250 و 500 کیلویی، راکتهای 80 و 122 و 330 میلیمتری، بمبهای هدایت شونده کاب 500 و موشک هدایت شونده خا 29 و دو موشک حرارتی آر 73 برای درگیری هوایی حمل کند. همچنین این هواپیما میتواند دو غلاف جنگ الکترونیک در دو سر بالها و مخازن سوخت خارجی را برای افزایش برد عملیاتی با خود حمل کند.
برد عملیاتی این هواپیما بسته به نوع آرایش تسلیحاتی و نصب مخازن سوخت خارجی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است. ظرفیت حمل این هواپیما در مخازن داخلی ۱۷۰۰ کیلوگرم است کهاین ظرفیت با نصب مخازن خارجی به ۲۶۰۰ کیلوگرم میرسد.
دو موتور توربوفن AL-۲۲۲-۲۵ با قدرت رانش ۴۹ کیلونیوتن قوای پیشران این جنگنده را تشکیل میدهند که در صورت جایگزینی با موتور AL-۲۲۲-۲۸ این توان به ۵۳ کیلونیوتن قابل افزایش است. یاک ۱۳۰ با دوموتور خود قادر است تا ارتفاع ۱۲۰۰ متر ارتفاع گرفته و با بیشترین سرعت ۱۰۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز ۸۰۰ کیلومتر برساعت پرواز کند.
هر دو خلبان در از کابینهایی با فضای دید وسیع و مجهز به صندلی پرتاب کا 36 بهره میبرند. علاوه بر این کابین هر دو خلبان به سه نمایشگر دیجیتال رنگی مجهز است که اطلاعات پرواز را برای آنها به نمایش میگذارد. همچنین خلبان کابین جلو از یک نمایشگر HUD برای نمایش اطلاعات هدف، کنترل و شلیک تسلیحات بهره میبرد.
یاک ۱۳۰ در دماغه خود از یک رادار OSA با توان رهگیری ۸ هدف ودرگیری همزمان با دو هدف و برد کشف ۶۰ کیلومتر است. این رادار همچنین توان درگیری با اهداف دریایی را به این هواپیما میدهد. این هواپیما در حوزه ناوبری مجهیز به سامانههای موقعیت یاب گلوناس(برای نسخههای روسی) و جی پی اس (برای نسخههای صادراتی) است.
هواپیمای یاک - ۱۳۰ نیروی هوایی در جریان رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۳
بر خلاف آنچه بعضی رسانههای غیررسمی میگویند، یاک – ۱۳۰ جنگنده قدرتمندی نیست و البته بر اساس اظهارات و تحلیلهای کارشناسان، هدف از خرید این جنگنده نیز استفاده رزمی نبوده. یاک – ۱۳۰ یک جت آموزشی و جنگنده سبک محسوب میشود که هدف اصلی آن، آموزش و آمادگی خلبانان ایرانی برای پرواز با جنگندههای نسل چهارم سوخو -۳۵ است. مهرماه گذشته برخی رسانه مدعی شدند که ایران طرحی ۶ میلیارد یورویی برای خرید ۴۸ فروند سوخو – ۳۵ به مسکو ارائه داده است.
ارسال نظر